Vallen, opstaan en weer doorgaan!

5 februari 2017 - Thailand, Thailand

Na de eerste 2 verhalen heb ik niet meer de tijd genomen om jullie te updaten met alles wat er in gebeurd en wat we hebben gedaan.. nu vond ik het weer tijd voor een nieuw verhaaltje. Dus bereid je voor, er valt een hoop te vertellen!

Nusa Penida
De dag na de laatste update, 7 december om precies te zijn. Waren we weer eens aan het rondcruisen op de scooter van de ene mooie plek naar de andere. Heerlijk aan het genieten van de strak blauwe lucht en al de mooie natuur die Nusa Penida ons te bieden had. Wanneer we de weg in sloegen naar Angels Billabong een redelijk bekende spot op het eiland, ging het niet veel later mis. Een stijle weg vol gaten opgevuld met stenen en los grind. Toen we erachter kwamen dat hij te stijl was, was het al te laat. Met een flinke glijder kwamen we ten val.. de verdere details van het ongeval zal ik jullie besparen. Maar vallen op een plek waar mensen niet tot nauwelijks Engels spreken en het ziekenhuis aan de andere kant van het eiland is, is geen pretje.. de dag eindigde met veel pijn en schaafwonden voor ons allebei, een gehechtte knie voor Sabrin..

De opvolgende 2 weken hebben we doorgebracht bij Full Moon Bungalows. De hele dag op bed zitten, documentaires en films kijken. Ik moest op en neer lopen naar "the Gallery" om daar het eten te bestellen, wat vervolgens bezorgd werd in de bungalow. Mike de Engelse eigenaar, echt een hele lieve man nam altijd even de tijd voor een praatje over van alles en nog wat. Door de constante airco en de goede zorgen ging de genezing van de wonden stap voor stap en na een ruime week kon ook Sabrin even naar buiten. Zo werden we, zo nu en dan met een auto naar een restaurantje gereden, zodat we even wat anders konden zien dan de bungalow. Toen na ruim 1,5 week het lopen weer langzaamaan lukte zijn we naar de grootste hindoeïstische tempel van het eiland gegaan (toevallig bij ons in de straat). Waar net op dat moment een ceremonie bezig was. Iedereen was super vriendelijk en hielp ons om de juiste kledingvoorschriften bij elkaar te krijgen om het bij te wonen! Er werd gedanst met maskers en trommels. Indrukwekkend en tof om mee te maken!

Na ruim 2 weken in de bungalow gezeten te hebben, moesten we door. Het afscheid viel erg zwaar. We hebben toch wel echt een band opgebouwd met de mensen daar en ondanks de nare ervaring is het toch iets moois geweest dat we daar hebben gezeten. Ons visa verliep bijna dus ons plan om deze te verlengen en door te reizen richting Lombok zat er helaas niet in. We moesten gebruik maken van ons retour ticket en terug naar Kuala Lumpur.

Dat we veel twijfelen over waar heen te gaan was weer duidelijk toen we in Kuala Lumpur zaten. Wederom bergen met optie's en de vliegtickets werden last minute weer enorm duur.. we zaten ondertussen ook rondom de feestdagen wat het allemaal nog drukker maakte. Moe van het vliegen besloten we om maar in Maleisië te blijven en door te reizen met de bus en boot naar Langkawi. Uiteraard hadden we ons niet echt goed voorbereid en bleek er door de drukte van de feestdagen geen bus meer beschikbaar te zijn.. Na een halve dag wachten en via internet, een bij het station niet bestaand ticket geboekt te hebben, mochten we om 5 uur eindelijk vertrekken. Ook deze rit was weer een avontuur. Het laatste stuk (vanaf 12 uur 's nachts) moesten we in een volle taxi die aan de kant werd gehaald om onze paspoorten te checken. De man wilde even autoritair doen en vroeg alleen maar onzinnige vragen omdat hij verder niets uit onze paspoorten kon halen. Bij aankomst in ons hotel maar meteen de boot geboekt voor de volgende dag. Enkel die van 4 uur was nog beschikbaar. Maar goed ook want de volgende dag was wederom alles vol. Dat westers zijn soms zijn voordelen had, bleek op de boot waar we zo de vip cabine in konden en met, gratis chips en drinken, de 2 uur durende boottocht op het dek, in het zonnetje, mochten doorbrengen. Extra genieten dus! Toen we de boot afstapten waren we even extra blij dat we niet in die overvolle cabine tussen alle andere mensen hadden gezeten!

Langkawi
Onze tijd op Langkawi werd uiteindelijk een lange vakantie met veel tripjes! Door het diverse volk en de feestdagen voelde het echt als een vakantie. We hadden een fijne rustige accomodatie (T star cottage) met een lekker restaurant YamYam (Nederlandse eigenaar) naast de deur. Zo hebben we in 1,5 week tijd een Island hop tour gedaan, De beroemde Cable Car en Skybridge bezocht, een lantaarn opgelaten met oud en nieuw en tot slot een bijna prive mangrove kajak tour. Ondanks dat de meeste plekken heel druk waren was het heel leuk om er te zijn en de activiteiten te doen en zo het eiland te leren kennen. Het eiland zit vol met mooie volgens (heel veel eagles) en aapjes. Naast de gemene grijze apen, hebben we het geluk gehad het lieve verlegen zwarte aapje met witte ogen te kunnen zien. Van Langkawi zijn we met de boot door gegaan naar Penang een zuidelijker eiland van Maleisië.

Penang
We hebben twee dagen in Georgetown doorgebracht, wederom een leuke sfeer, wat meer backpackers en streetfood om de hoek. We hebben de stad verkend per fiets en na behoorlijk wat rondjes gereden te hebben, hadden we eigenlijk de beroemde streetart gevonden. De tweede dag hebben we in het science centre een woodcrafting cursus gedaan. En mochten we, onder begeleiding van een Japanse leraar, gebruik maken van de werkplaats en alle materialen om met een dremel apparaat de woodspirit te maken. Was behoorlijk wennen (bij Sabrin en mij is het apparaat minimaal 1 keer in de handschoen gekomen..) maar uiteindelijk denk ik dat we best trots mogen zijn op ons eindresultaat onze Huib en Harry.

De volgende ochtend vroeg vertrokken we met een tussenstop in (wederom) Kuala Lumpur, naar Siem Reap (Cambodja).

Cambodja

Siem Reap
In een heerlijk zonnetje, warm maar niet zo benauwend weer, kwamen we aan. Waar we dachten dat je zwaar afgezet zou gaan worden voor je visa, was dit alles verrassend goed geregeld en stap voor stap stonden we met een visa en bagage binnen een half uur buiten (2 dollar extra betalen voor het vergeten van m'n pasfoto vond ik nog een redelijk schappelijke prijs). Hier was zelfs een tuktuk service vanuit het vliegveld geregeld naar ons hostel. Top hostel (Onderz) op perfecte locatie waar we een heerlijk luxe privé kamer hadden. We waren meteen fan van de stad. De night market zorgde er voor dat we meteen wat wilde kopen. Het eten en bier was een mooie prijs en de sfeer was goed. De volgende ochtend zouden we maar meteen te vroeg opstaan om de sunrise tour naar de beroemde Angkor tempels te doen. Helaas niet de beste zonsopgang maar wat een toffe dag was dat. Zo onwijs veel tempels in een bos. De tuktuk bracht ons naar 5 verschillende waar we rond konden lopen en foto's konden maken. Zo tof om te zien hoe de bomen op en rondom de gebouwen zijn gaan groeien. In 1 dag kan je nooit alles zien maar wij vonden het voor de magie van de plek goed om het daarbij te houden. De rooftop Pool op het dak van het hostel was ideaal om de dag af te sluiten.

Na de woodcrafting workshop in Penang besloten we dat het weer tijd was voor een nieuwe creatieve uitdaging; spoonpainting! Met de nodige tips hebben we ruim 3 uur lang geschilderd. Om een mooi eindresultaat te krijgen van het gekozen voorbeeld. Al liet onze concentratie het lichtelijk afweten het laatste uur..
De tour naar de flooting village een paar dagen laten was een leuke manier om te zien hoe de lokale bevolking hier leeft. Al voelde het wel een beetje dubbel dat jij daar met je geld even komt kijken naar hoe de mensen daar met weinig geld leven.

Van Siem Reap zijn we met de eerste Nachtbus van onze reis, door gegaan naar Kampot. De hoofdstad Phnom Penh hebben we, buiten een overstap van 2 uur, overgeslagen. Volgens vele verhalen was het enkel de moeite als je de recente geschiedenis van het land wilde leren kennen. Aangezien we hier al over gelezen hadden en wisten dat het heel heftig en deprimerent zou zijn, hebben we besloten om niet te gaan. De Nachtbus was een bus met bedden erin. Heerlijk slapen, zouden ze in Nederland ook eens moeten proberen als je op vakantie gaat met de bus!

Kampot
Een wat kleiner maar relax plaatsje aan de rivier was Kampot. Hier kwamen we tot de conclusie dat, tegen onze verbazing in, de monniken van deze tijd ook mee gingen met het mobiele tijdperk. Bij een pagode zaten 3 jonge monniken rond de 17 jaar oud, aan de redbull en op hun telefoon. Erg apart om te zien. De tweede dag hebben we met 2 andere meiden een tuktuk tour gedaan via een grot naar het plaatsje Kep, waar we 2 uur lang Krab met Kampot pepper hebben gegeten.
Hoe langer we daar zaten, des te smeriger we gingen eten. We hebben erg gelachen en vooral het te chagrijnige personeel, maakte alles alleen maar grappiger. Toen we gedropt werden in het national park kwamen we tot de conclusie dat er alleen maar gewandeld kon worden en eindigde we tegen de ideeën in, in het zwembad van een privé resort. Heerlijk genieten!

Sihanoukville (Otres Beach)
Vanuit Kampot zijn we door gereisd naar Otres Beach aan de zuidkust van Cambodja. We hadden een tof workaway project daar gezien en wilde graag iets doen. Helaas bleek van dit project weinig over te zijn gebleven en zijn we maar ergens anders heen gegaan. De sfeer in Otres zelf was iets te relax voor ons. Het was een echte communitie iedereen kende elkaar en deed niets anders dan de hele dag en nacht stoned zijn en feesten tot diep in de nacht in hun eigen wereld. De wekelijkse night market was een van de leukste dingen hier. Leuke sfeer met eten en live muziek. Ook het zwemmen in de stromende regen was een leuke manier om van de eerste regenbui in Cambodja te genieten.

Ream National Park (Monkey Maya)
Op aanraden van de eigenaar van de bungalow in Kampot zijn we naar Monkey Maya gegaan. In het hart van een van de best bewaarde National Parken van Zuid Cambodja. Meteen bij aankomst hadden we allebei een goed gevoel over de plek. Prachtige locatie en leuke mensen. Onder weg naar het eerste verblijf in een dorm voor ons, zagen we dat ze mensen zochten. Geen bar staff maar wel nog creatieve mensen. Tijdens de eerste avond met drankjes aan de bar en dansend in het restaurant, hadden we een deal. Gratis accomodatie voor het maken van een aantal borden. "Do not feed dogs and cats", "kajak rent" en de grootste en moeilijkste het logo als welkoms bord van Monkey Maya. Voor we het wisten was er al een week voorbij. Geen internet maar dat heb ik ook echt niet gemist. Schilderen, mega schattige puppies voeren, lezen, zonnen, zwemmen met glowing plankton in de avond, kajakken met dolfijnen, feestjes en leuk gezelschap maakte het tot een top ervaring waar we ons echt thuis gingen voelen. Het welkomsbord was een hele opgave maar echt een resultaat waar we trots op zijn! Dat we na 10 dagen besloten om door te reizen viel dan ook als een zwaar afscheid. Met nog ruim 2 weken te reizen besloten we om de reis door te zetten naar Noord Thailand.

Ondertussen zijn we al even in Thailand. Maar wat we hier meemaken lezen jullie in een volgend verhaal. Ik zal een aantal fotos uploaden als internet dat toe laat en de laatste selectie komt als we weer thuis zijn!

De groetjes!