Eerste week Maleisië

24 november 2016 - Jimbaran, Indonesie, Indonesië

Kuala Lumpur

Daar staan we dan, klaar om te vertrekken op reis naar Azië. Stiekem toch best een beetje spannend. Maar al met al toch veel zin om te gaan en meer van de wereld te zien. De reis ging via Istanbul naar Kuala Lumpur. Met een overstap van ongeveer 2 uur en de vluchten gedurende de nacht, ging het allemaal best voorspoedig. De tweede vlucht was redelijk rustig waardoor we allebei 2 stoelen hadden en prima konden slapen:). Door het tijdsverschil van 7 uur kwamen we rond 17:30 uur aan in KL zoals ze dat hier in Maleisië noemen. Helaas was het in onze beleving pas half 11 in de ochtend, hallo jetlag...

Na het ophalen van de bagage en het krijgen van ons visum gingen we met de trein op zoek naar ons hotel voor de eerste nacht. Deze hadden we vrij snel gevonden. Het ov is hier behoorlijk goed geregeld. Na het checken van de kamer maar even naar buiten om wat te eten. Prima eten was het en na het omrekenen van de ringet tot Euro kwamen we tot de conclusie dat we met z'n tweeën voor ongeveer 3 Euro gegeten en gedronken hadden! Dat zijn nog eens prijzen.

Halve nacht geslapen en het opstaan voelt alsof het midden in de nacht is. Engels ontbijt erin, inpakken en gaan. Op naar het hostel in het centrum van KL. Na het droppen van de tassen omgekleed en spullen gepakt om de stad eens te leren kennen.

Omdat ik niet zo'n held ben in kort en bondig schrijven heb ik de dagen in KL maar even op een rijtje gezet.

Our (fun) facts in Kuala Lumpur:
● KL geeft je een beetje futuristisch gevoel met alle grote gebouwen, overdekte loop bruggen, fancy hotels en winkelcentra.
● De wegen zijn goed onderhouden, er rijden veel nieuwe auto's en ze zien er nog goed uit. Het links rijden is wel even wennen maar verkeersregels lijken hier, gelukkig, prima te werken.
● Openbaar vervoer is nagenoeg gelijk aan Nederland, bussen en trein rijden mooi op tijd en zijn ook nog eens goed betaalbaar, goed onderhouden en met een goede airconditioning. In de trein is er zelfs een stuk voor lady's only.
● airconditioning is geen overbodige luxe het voelt hier alsof het 40 graden is..
●Gratis stadsbussen. Let er wel op dat er meerdere rondes zijn, paars, groen, blauw etcetera. De bussen zien er van buiten allemaal hetzelfde uit maar als je een rondje door de stad hebt gereden en  nog steeds niet bij je hostel bent merk je dat vanzelf. Overigens wel een perfect tijdsbestek als je zonder poncho in een mega onweer/regenbui toch iets van de stad wilt zien!
● Student ticket op de trein scheelt je weer wat geld, een goede om dat de rest van de reis te blijven proberen. Nederlanders houden niet voor niets van korting!
● Het is hier super groen, verspreid over de hele stad staan overal bomen en parken. Dit maakt het stadsleven hier een stuk mooier.
● Chinatown is met alle verschillende geuren niet de plek waar je graag doorheen loopt. Dit hebben wij overigens 2 dagen gedaan met een hostel wat er praktisch naast lag.
● Er wonen en werken hier super veel verschillende nationaliteiten en geloofsovertuigingen naast en met elkaar. Mooi om te zien dat het zo vredig kan. Zelfs de nationale protesten gaan zonder slag of stoot (voor zover wij het hebben meegekregen).
● De beroemde twin towers en Batu Caves zijn leuk om eens gezien te hebben. Beetje jammer dat ze de Batu Caves aan het restaureren waren en ongeveer alles in de stijgers stonden. De aapjes waren schattig van ver af maar werden hoe dichter je bij kwam toch een beetje eng. Gelukkig zijn wij niet aangevallen!
● Als je van city trips houdt is KL een leuke stad, weliswaar zijn we daar allebei niet zo van en ontvluchten we naar 3 nachten de stad om naar de Cameron Highlands te gaan.

Cameron Highlands

Busreis in een super de luxe bus 3 ipv 4 stoelen naast elkaar dus lekker ruim. Een mooie busreis langs de jungle en eindeloze bomen en heuvels. Voor nog geen 9 Euro zitten we 4 uur later in de Cameron Highlands. Op zoek naar thee plantages die we in 't dorp waar we verblijven niet kunnen vinden.
Voor het eerst deze reis trok onze buikjes het eten niet helemaal. Indiase Curry was de lekkere boosdoener.

Na lang twijfelen hebben we die avond eindelijk besloten wat we gingen doen de opvolgende dagen. Hiken via de jungle trail 5, 3 en 2 richting een boeddhistische tempel. Helaas waren we wederom niet erg goed voorbereid om zonder kaart en telefoon op pad te gaan. Dan maar goed op de paden blijven en niets breken, was onze conclusie. Wel een beetje jammer dat de paden niet overal even goed aangegeven waren en we naar de verkeerde kant zijn gelopen. Steep up hill zei het bordje. Dit hebben we geweten.. Ruim 1 uur klimmen en klauteren naar de top om er vervolgens achter te komen dat we verkeerd zaten. Dan maar via trail 7 stijl naar beneden om de rest van de middag uit te moeten rusten.
Uiteindelijk was het toch een toffe tocht en blijkt achteraf het zwaarste stuk toch het leukste te zijn.

De volgende dag toch maar een tour geboekt. Want volgens de eigenaar van het hostel ben je voor niets bij de Cameron Highlands geweest als je geen thee plantages en vooral het mozzy forest niet gezien hebt. We hadden een groep met allemaal backpackers wat het al leuk maakte. We werden rondgereden in een jeep door de thee plantages op naar het hoogste uitzichtpunt om vervolgens niets te kunnen zien omdat 't bewolkt was. Het mozzy forest was niets meer dan bomen met mos erop waar je alleen maar doorheen kon lopen via trappen. Gelukkig kregen we vooraf de kans om door een klein stukje heen te lopen en kregen we wat helende planten uit te bos te zien (eucalyptus, tijgerbalsem en iets om bloed mee te stoppen).
Van de thee plantages door naar de thee fabriek met een uitzichtpunt over de plantages.

Nog een leuk weetje over thee: alle smaken thee hebben de basis procedure van dezelfde plant en bladeren. De smaken als fruit of groene thee komen pas nadat de thee eigenlijk al klaar is.

Ondertussen zijn we al weer 2 dagen in bali maar dat verhaal zal nog volgen.

Tot het volgende verhaaltje.
Daaaaag

1. Marianne Geertsen:
    24 november 2016
    Goh Wieke, wauw ! Is het niet tijd voor een carrière switch ??
    Strak gezellig verhaal ( hier gaat de Harry Potter schrijfster nog van blozen ...)
    Leuke beschrijving, ik kan het bijna voelen de sfeer ..... zijn de ingewandjes van jullie buikjes al een beetje gekalmeerd ?
    Tussen de regels lees ik ook dat jullie niet vergeten om te genieten van de omgeving, cultuur en dergelijke. Strak mooie picture ! Dus de camera voelt zich wel thuis bij jullie?!
    Veel genieters#avonturen#ontdekkers#momentjes samen !!! Ik sta in de startblokken om het verhaal van Bali te mogen lezen .....
    Muchos mooie dagen
  2. Denise Los:
    24 november 2016
    Leuk om je te volgen Wiekie! Have fun!!
  3. Lisette:
    25 november 2016
    Heey wieje wat leuk! Fantastisch om ke verhaal te lezen, mijn herinneringen aan KL en cameron highlands komen weer helemaal boven. Zelf heb ik een aantal nachten in KL gegouchsurfd bij Afif, een hele toffe local die alle vette plekken van de stad heeft laten zien. Ik ben via cameron naar kl gelift en daarvoor in Cameron heb ik ook een aantal trails gelopen waaronder trail 1 de berg op. Fantastische ervaring waarbij ik terug gelopen ben via de weg en een stukje door mossy forest, ook naar de theeplantages. Via de strawberry market ben ik met locals weer terug gelift naar cameron. Was heeel vet! Veel plezier op bali ;) ik ben benieuwd naar je ervaringen daar. Je weet t heel leuk te beschrijven. Enjoy!